
Podsumowanie akcji Dnia Bezpiecznego Internetu
Szkolne obchody Dnia Bezpiecznego Internetu 2022
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Początkowo wydarzenie to świętowały jedynie państwa europejskie, ale już od lat obchody przekraczają granice Europy angażując państwa z całego świata. Z pełną listą zaangażowanych państw i instytucji oraz podjętymi przez nie działaniami można zapoznać się na stronie www.saferinternetday.org.
Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę”. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.
W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu 2022 obchodziliśmy 8 lutego. Tego dnia w godz. od 17.00 do 20.40 odbyła się konferencja online, w której mogli uczestniczyć nauczyciele, dyrektorzy szkół oraz rodzice. Transmisja była dostępna na stronie dbi.pl oraz na profilach w serwisach Facebook i YouTube.
W ramach obchodów DBI w naszej szkole na lekcji informatyki uczniowie realizowali cykl zajęć dotyczących internetowego bezpieczeństwa. W kl. 4-6 przeprowadzono zajęcia wg scenariuszy i filmów - „3,2,1 Internet”. W wyprawie po Internecie przewodnikiem był Krzysztof Hołowczyc. Oglądając kreskówki poświęcone różnym formom internetowych zagrożeń uczniowie dowiedzieli się jak bezpiecznie korzystać z sieci, jak chronić swoją prywatność, a także jakie zagrożenia niosą z sobą internetowe znajomości. W klasach 7 i 8 przeprowadzono lekcje wg scenariusza "Gdzie jest Mimi?", przygotowanego przez Fundację Dzieci Niczyje w ramach programu „Dziecko w Sieci”. Materiał dotyczył profilaktyki przemocy rówieśniczej, z naciskiem na sytuacje, w których wykorzystywany jest internet. Młodzież poznała, gdzie przebiega granica pomiędzy żartem, a aktem przemocy. Dowiedziała się jak należy reagować na zagrażające sytuacje, gdzie szukać pomocy i jakie konsekwencje grożą sprawcom cyberprzemocy. Na koniec lekcji młodzi użytkownicy wypowiadali się i przytaczali argumenty za i przeciw Internetowi. Doszli do wniosku, ze Internet jest bardzo przydatnym narzędziem, należy jednak odpowiedzialnie z niego korzystać.
Podsumowaniem akcji był apel, na którym zaprezentowali się uczniowie z klasy 6 i 7.